Chystáme se na záznam zvuku

1.5.2017 - režisérský deníček

Dříve už jsme se zmiňovali o tom, že budeme veškeré zvuky ve filmu nahrávat znovu a nahrazovat za zvuky natočené na place. Může to znít jako zbytečná práce navíc, ovšem má to spoustu dobrých důvodů:

Za prvé, máte větší kontrolu nad tím jaký zvuk má ve scéně převládat, jaký zvuk můžete ztišit aby scénu nerušil a v tento moment se stává zvuková stopa dalším pomocníkem co Vám pomáhá vyprávět příběh.
Za druhé, pokud jste daleko od civilizace a musíte si scénu přisvítit, potřebujete nějaký zdroj elektřiny, v našem případě elektrocentrálu. Zatím se příliš tiché modely nevyrábí, takže v každém dialogu slyšíme v pozadí řvát benzínový motor, což na atmosféře dvakrát nepřidá. Dali by se zvuky nahradit pouze v těchto scénách, ovšem je daleko těžší pak zvuk nabraný postprodukčně smíchat se scénámi, co se točili kontaktně na place.
Za třetí, herci mají další příležitost oživit svůj herecký výkon. Protože jsme měli pouze omezený čas na natáčení, nemohli jsme nechat každé scéně celý den. Někdy se točilo i 5-6 scén denně, abychom všechno stihli, takže jsme se soustředili hlavně na výrazový projev, protože přednes a intonaci budeme pilovat až u nás ve studiu, kde nejsme časově omezeni - a to se vyplatí...

Abychom natočili zvuk, se kterým budeme spokojeni, nechali jsme si poradit na pár místech a podle referencí jsme se rozhodli pro mikrofony Synheiser MKH 416 - P48. Jsou phantomově napájené a je to taková "klasika" mezi filmovými mikrofony. Vyrábí se už spoustu let a pořád jsou to držáky. Koupili jsme hned dva, abychom mohli všechny efekty natáčet ve stereou (jeden mikrofon je postavený vlevo od herce, druhý vpravo). Vznikne nám tak prostorový efekt ke každému ruchu, kterého jedním mono mikrofonem nedosáhnete, protože zvuk putuje (ač velmi rychle) ke každému mikrofonu jinak dlouho a vzniká nám krásný prostor. Zvuk potom nahráváme přímo do rekordéru Zoom H6, kde sekáme spodní frekvence (Lowcut) na 90Hz. Tím odstraníme parazitní hluboké frekvence, které už stejně nejsou pro zvuk nijak prospěšné.

Na stejně mikrofony poté natočíme atmosféry - dlouhé zvukové stopy lesa, vesnice, hospod, že kterých uděláme hlavní podkladovou zvukovou stopu pod každou ze scén. Nahrávají se takto i prázdné místnosti. Tomu zvuku se pak říká filmové ticho. Pokud nahrajete prázdnou tichou místnost, a nebo necháte záběr bez jakéhokoliv zvuku, ačkoliv se to nezdá tak poznáte obrovský rozdíl.

Poté začneme pracovat na nahrávání herců, které provedeme na stejný mikrofon. Je to z toho důvodu, že charakteristika zvuku je stejná. Diváka to nijak neruší. Jediný rozdíl je v tom, že nepoužijeme mikrofony dva, ale pouze jeden, do kterého teď bude herec mluvit zepředu. Zde už nestojíme o stereo efekt, protože dialogy je lepší směřovat vždy na střed, a pokud nám pak člověk zakřičí zprava, pouze na panorama posuneme zvuk více do pravého kanálu.

Těšíme se jak všechno dopadne a samozřejmě Vám přineseme spoustu making of materiálu, aby jste mohli naší cestu sledovat společně s námi.

Už brzy Vám přineseme záběry z nahrávání zvuků <3

Sennheiser MKH 416 - P48
Zoom H6
Nahrávací studio DS