O filmu

 

TROCHA SLOV ÚVODEM

Pokud se řekne „Český postapokalyptický celovečerní film“, moc titulů se Vám nevybaví. Je to škoda, protože věříme že každý film kde tvůrci mohou ukázat svoje dovednosti a invenci je krok k tomu začít u nás točit žánrově rozmanitější snímky. Když jsme začali před třemi lety film plánovat, věděli jsme že kráčíme po tenkém ledě – čtenáři budou porovnávat a budou mít navždy obličej hlavního hrdiny spojen s charakterem v knize. Tento tenký led nám ovšem dává sílu a odhodlání přistupovat k předloze s úctou a za pomoci mnoha schopných lidí tento projekt dokončit. Staňte se i vy součástí výrobního procesu filmu Drsný Spasitel a podpořte sci-fi a fantasy žánr v českých končinách. Věříme že společnými silami všech schopných lidí zapojených v tomto projektu vytvoříme první stavební kámen pro další filmaře, kteří chtěji přijít s inovativními nápady. Film je kolektivní dílo, ne práce jednotlivce.

O AUTOROVI

Miroslav Žamboch vystudoval Fakultu jadernou a fyzikálně inženýrskou ČVUT v Praze a nyní pracuje v Ústavu jaderného výzkumu v Řeži u Prahy. Již jeho první publikovaná povídka, Zpověď válečníka (1995), sklidila u čtenářů velký ohlas. Koniáše, hrdinu, který jej proslavil a získal mu velké množství příznivců, představil ve sbírce povídek Poslední bere vše (2000). Jeho povídky vycházely pravidelně v časopisech (Ikarie, Pevnost) a vyšly také v několika antologiích, např. Punk Fiction (Mladá fronta 2004) nebo Čas psanců (Triton, Praha 2004).

SYNOPSE FILMU

Chlápek v kápi s umělým tech-okem kráčí světem, ve kterém se lidé (a upíři a mutanti a další verbež) řežou granátomety i magií. Kde česká krajina dostala pořádně zabrat kvůli století válek a bytostem, které k nám přišly z Druhé strany. Spasitel hledá svou duši a pravdu o své minulosti, k tomu mu dopomáhají brokovnice Margareth, granátomet Grayson a obrovský revolver Zabiják Démonů. Živí se výhradně jako námezdní lovec a prodává zboží, které sám nalezne v opuštěných vesnicích. Jeho život nabere nečekané obrátky ve chvíli, kdy se dozví že před několika desítkami let sám vedl armádu démonů proti lidem v největší bitvě naší doby - Bitvě u Sevastopole. Může to být vůbec pravda?

PROSTŘEDÍ FILMU

Děj se odehrává v době po Krachu, po mnoha staletích válek a v době, kdy byl Ježíš Kristus podruhé ukřižován. K tomu abychom vytvořili postapokalyptické české prostředí využíváme několik technik. První základní technikou je stavba reálných lokací a rekvizit, které zajistí architekti filmu. Pro větší scény využíváme Matte Painting – Digitální dokreslování prostředí. Používá se také jako Set Extension, což je digitální zvětšení scény. K tomu abychom docílili přirozeného vzhledu potřebujeme tým schopných fotografů, grafiků, a hlavně kompozitorů, kteří budou veškeré vrstvy dávat dohromady tak, abychom vytvořili uvěřitelné prostředí a zároveň ve filmu ztvárnili vizi české krajiny v době rozkladu. Některé stavby bude třeba digitálně poškodit a nechat působit celé vesnice jako téměř opuštěná zničená místa. K těmto účelům také používáme Digitální dokreslování, kde grafik přímo do záběrů dokreslí trhliny, rez, špínu a vše se potom natrackuje na pohyb kamery, aby se v záběru nic nehýbalo tak jak nemá.

AKČNÍ SCÉNY

Akční scény si vzal pod taktovku Stanislav Hybášek spolu s Tomášem Severou, zakladatelem Tilius Filipino Combat. Systémy boje jsou založeny na prvcích, které se v českém filmu nikdy neobjevily. Snažili jsme se hledat kompromis mezi tím co pěkně vypadá, je funkční a uvěřitelné. Ve filmu se objeví velká škála palných i chladných zbraní, abychom co nejvíce využili rozmanitost bitev a soubojů.

Představitel hlavní role Aleš Blažej studuje bojová umění 25 let, zápasil v thajském a čínském boxu, několikrát jako mistr české republiky. Pracoval na Mocapu (snímaní jeho pohybů a hereckých výkonů) do hry Mafia II a podílel se na několika akčních krátkometrážních snímcích.

Co by to byl za akční snímek bez pořádných výbuchů? Na filmu s námi spolupracuje společnost Pyroterra, která připravuje velké množství rádiově odpalovaných náloží, plamenometů, kouřostrojů a dalších prvků, které jsou sestrojeny za jediným účelem – Podpořit demoliční sílu hlavního hrdiny a jeho dvou zbraní – granátometu a upilované brokovnice.

KOSTÝMY

Zde nám dává kniha prostor k představám a celkovou „módu“ světa jsme pojali hodně špinavě. Obchody přestaly fungovat, povrchnost vymizela, hodnoty se posunuly, proto už se lidé nestarají o to jak kdo vypadá, ale spíše jak přežít.

Kostým pro hlavního hrdinu se šil v Londýně u Michaely Adam a je inspirován obálkou knihy od Lubomíra Kupčíka, přizpůsoben pro potřeby filmu. 

HUDBA

Hudbu k filmu skládá Jan Ševčík. Je to brněnský skladatel, kterého hudba živí a už na našem prvním setkání jsme se stylově shodli na hudební atmosféře filmu. Potom co dodal první verzi hudby k teaseru jsem věděl že je to člověk, jehož hudební nadhled tento film potřebuje.

ZVUKY

Veškeré zvuky i postsynchrony (pozdější přemlouvání hlasů herců) budou vytvářeny v postprodukci. Dává nám to absolutní kontrolu nad daným záběrem, kdy divák uslyší pouze to co slyšet má a vyvarujeme se dalších komplikací. Výhodou tohoto postupu je, že při akčních scénách můžeme na herce volat pokyny a řídit tak tempo scény přesně podle potřeb (Jde hlavně o bezpečnost a organizaci ve scénách, kde budou použity nálože a další ničivé efekty). Zvuky co se nahrají ve studiu budou potom zmasterovány do optimální zvukové kvality.

MASKY

Pavel Jelínek z liquidlatex.cz vyrábí jizvy, utržené končetiny a další krvavé scény, které budou ve filmu zobrazeny. Po odlití obličeje hlavního hrdiny také konstruuje jeho umělé kyber oko, díky kterému hrdina vidí i do jiných sfér vnímání.

PLÁNY S FILMEM

Kniha Miroslava Žambocha je hodně obsáhlá a zfilmovat ji celou by bylo na jeden zátah téměř nemožné, aniž by jsme nevyškrtali více jak polovinu knihy. Proto bude film rozdělen na dvě části.

Film budeme chtít dostat do kinodistribuce. Zatím nemůžeme nic slíbit, protože hlavní slovo budou mít distributoři, ale film se určitě dočká svého DVD i s rozsáhlým bonusovým materiálem.

Bude přihlášen na množství zahraničních i tuzemských filmových festivalů a budou také probíhat autorská promítání přímo s tvůrčím týmem. Jinými slovy pro nás Premiérou nic nekončí, ale budeme dále pracovat na tom aby se film dostal k co největšímu počtu lidí. Pokud bude mít film úspěch, ihned započne příprava na pokračování, abychom dovyprávěli druhou část příběhu, který bude finančně náročnější skrze prostředí postapokalyptické zamrzlé Ostravy.

ZÁVĚREČNÉ SLOVO REŽISÉRA

Když jsem poprvé dočetl knížku a řekl kolegům že tohle je věc co bych chtěl zfilmovat, mysleli si že jsem se zbláznil. Trvalo mi půl roku než jsem se spojil s Mírou Žambochem a další rok trvalo, než jsme obdrželi scénář k filmu. Každý záběr co se ve filmu objeví je rozkreslen do formy storyboardu, abychom vše mohli předem naplánovat a vyvarovat se co nejvíce kompromisům, které jsou u takto velkého projektu v nezávislém filmu běžným postupem. Pokud se ale člověk bojí výzvy, nikdy se jeho tvorba neposune dál než k jeho obavám. Proto jsem rád za tvůrčí tým lidí, kteří nás v tomto projektu obklopili. Od chvíle kdy jsme si řekli že tuto adaptaci natočíme uplynuli tři roky.

V šesti letech jsem vzal poprvé do ruky kameru, společně se svým bratrancem Jardou Kottinkem, který je hlavním kameramanem filmu. Dá se říct že celý život jsem snil o tom dělat videa a živit se tím co mě baví. Společně s bratrancem jsme založili společnost SB Corporation 3 roky zpátky a do našeho týmu se přidal kamarád ze střední Lukáš Vrábel, který bude na filmu pracovat na digitálních foto manipulacích (Matte Painting).

Máme špičkového skladatele Honzu Ševčíka, který je zároveň výborným pianistou. Hraním se živí, je to jeho vášeň a dlouho před plánováním filmu jsem pozoroval jeho tvorbu a věděl jsem že se pro hudbu narodil.

Náš hlavní bojový choreograf Standa Hybášek je člověk, který trénuje bojové systémy odmala. Rád rozebírá bojové sekvence ve filmech a v současné době funguje v Tilius Filipino Combat se skvělým trenérem Tomášem Severou.

Pavel Jelínek si vzal na starosti veškeré masky, useklé končetiny, jizvy a další spoustu krvavých záběrů, které je potřeba předpřipravit a ne zrovna v malém množství. Kdo četl knihu už ví, že je hlavní hrdina vybaven ikonickým kyberokem, kterého je také Pavel autorem.

Hlavní role Aleš Blažej je kapitola sama o sobě. Sloužil v zásahové jednotce, ovládá skvěle palné i chladné zbraně, je kaskadér, osobní trenér a hlavně skvělý člověk (Pokud jste hráli hru Mafia II, hodně pohybů a soubojů je motion capturing právě Aleše). Sám se podílí na choreografiích akčních scén a jeho slovy chce celý listopad „žít jako Drsný Spasitel“.

Všichni jsme srdcaři a jdeme do toho s úctou ke knižní předloze Miroslava Žambocha, který sám napsal k filmu scénář za symbolickou jednu korunu.

Film není o práci jednotlivce – Jsme tým nadšených lidí, kde každý pracuje na tom co miluje a čemu rozumí. I vy se můžete svojí pomocí podílet na vzniku filmu DRSNÝ SPASITEL. Čím více peněz na film vybereme, tím ambicióznější projekt může vzniknout.

JAROSLAV ŠETEK
------------------------------------
Režisér filmu Drsný Spasitel