Začínáme s Kraboši

20.4.2017 - režisérský deníček

3D monstra byl jeden z největších strašáků u Drsného Spasitele. V podstatě pořád je.

Ve filmu se setkáme se třemi druhy monster, která budou kompletně vytvořena v počítači. Mezi ztěžejní ale patří právě kraboši, které jde Spasitel vyvraždit na popud šerifa z Dřevěné škvíry. Vybrali jsme si krásnou lokaci kousek za areálem v Bratronicích. Prořídlý lesík plný bažin, kde jsme chtěli udělat hlavní hnízdo, kde se strhne přestřelka.

Jak probíhalo natáčení scény s kraboši se můžete podívat v tomto vlogu:

Nabrali jsme videomateriál na dvě 4K kamery - Red One a dron DJI Phantom 4. Oba dva zdroje musíme v počítači barevně sladit a připravit na další práci.

Zde začíná ta pravá zábava.

  1. Kamera je neustále v pohybu, takže v každém použitém záběru musíme v Affter Effects vytrackovat pohyb kamery a uložit ho jako digitální data. Velmi užitečná utilita přímo v After Effects se jmenuje přímo 3 camera tracker, který pokud není záběr extra akční prasárna většinou vytvoří dobrý 3D tracking. Cinema 4D, kterou používáme na animování a render krabošů, spolupracuje skvěle s After Effects, takže pak stačí natrackované inormace importovat do Cinemy a vytvořit tak scénu už s reálným pohybem kamery. Model pak drží v obraze na jednom místě bez ohledu na to jak se kamera hýbe.
  2. Musíte vytvořit model kraboše. V současné době už několik prvních modelů vzniklo, ale stále jsme ještě nenašli takový, u které bychom si řekli: "Jo! Tohle je přesně vono, je to hnusný a jde z toho respekt! Můj kamarád z filmové školy se rozhodl nám s vytvořením prvotního modelu pomoc a vytvoří už také texturu modelu (model se pomaluje tak, jak by asi nejspíš takový třímetrový kraboštír vypadal, kdyby žil v českém lese - zde je prostor pro představivost :-D)
  3. Ve chvíli kdy je model a textura hotová, je potřeba model rozhýbat. Do této fáze je to pouze velké množství polygonů (geometrické malé plošky, tvořící celý model.) a proto aby se hýbali musíme tomuhle modelu definovat kde a jak se má hýbat. Jinými slovy musíme vložit do modelu kostru, která bude model ohýbat v místech kloubů a probudíme tak model k životu. Tomuto procesu se říká rigging.
  4. Pokud máme model narigovaný správně a vše se hýbá tak jak má, je potřeba si ujasnit jakou formou budeme s modelem hýbat. Jsou dva základní typy animačních procesů a to je animace přes klíčové snímky (dáte kraboše na jedno místo, uděláte klíčový snímek, posunete se po časové ose, posunete kraboše o kus dál, uděláte klíčový snímek.... Pohyb mezi tím si pak program dopočítá sám, vy už pouze editujete rychlost pohybu, jestli se pohybuje linárně nebo v křivce...) a druhá možnost je využítí motion capturingu. Použijete člověka nebo zvíře jako živou referenci. Na aktéra se navlékne kombinéza pokrytá malými pingpongovými míčky, které sleduje množství kamer v místnosti, a vytvoří nám tak záznam pohybu člověka. Tento záznam se pak použije na existující model. Zde jsme se k této metodě ovšem uchýlit nemohli, protože kraboši jako zdatní běžci a skokani nejdou ztvárnit ani sebeobratnějším kaskadérem. Pokud ale máte dobře narigovaný model, kde na sebe jednotlivé části těla vzájemně reagují, ušetří Vám to ve výsledné animaci spoustu práce.
  5. Pokud máme model vytvořený a naanimovaný do záběrů, je potřeba ho vyrenderovat a hodit zpět do after effects na další postprodukci. Pokud totiž pracujete s podkladovým natočeným záběrem, kde má kraboš proběhnout za stromem, program neví že tam ten strom je, a kraboš proběhne automaticky před vším co vidíte v obraze. Proto je potřeba ho pak pomocí masek a rottoscopingu (vyříznutí některých elementů z obrazu a jejich následné umístění do vrchnější vrsty obrazu, aby model v místě protnutí překryla.) umístit za objekt, za který je potřeba.

Nebude to žádný med, a v průběhu prací se musíme potýkat s dalším množstvím faktorů, které prozatím nejdou vidět - Jak bude kraboš reagovat na podlahu, bude rozhazovat listí ze země, lámat větve, pokud se zabodne klepetem do hlíny, musí tam zůstat díra,...

Příští týden začneme pracovat s aktuálním modelem a už brzy začneme zveřejňovat vlogy z postprodukčních prací na filmu. Těším se kam nás cesta zavede <3

První CGI model kraboše
Druhý CGI model kraboše
Druhý CGI model kraboše